Stor interesse for fjæreknekkis!


Fjæreknekkis har vært sommerens mest etterspurte produkt i den lille lokalbutikken Naustet på Smøla. Her driver Øyvind Grøvdal sammen med sin samboer butikken de åpnet i 2014. Naustet tilbyr lokal og kortreist mat og råvarer. Butikken er åpen daglig nå i sommersesongen og i helgene resten av året, men Øyvind bor like ved, så er du på Smøla en dag døren er låst er det bare å ringe, så starter han kassaapparatet.

For 2 år siden sto Øyvind og speidet rundt på øya og funderte på hvilke lokale produkter han kunne tilby i butikken. Vanligvis har han som fisker forbannet taren, men, etter å ha fått nyss i at dette var på vei til å bli trendy heiv han seg i båten og begynte å høste av taren som omslynger Smøla.

Hele 20 tare-produkt har de utviklet, og det kommer nye hver måned framover høsten sier Øyvind. Her rår kreativiteten og produkter blir utviklet på eget kjøkken, smaker det ikke godt prøver de noe annet.

- Nå begynner sesongen for rødalgen søl, og den er veldig populær! Vi leter nå etter en ny ansatt som skal ta hånd om søl og sortering slik at det blir prima vare.

Produktene selger han under varemerket Umare, som er en treffende sammensetning av umami og mare, den 5.smak fra havet.

I sommer har det vært en god sesong for Umare-produktene. Gjennom nettbutikken sin har han solgt ut mange av produktene, men salget har vært best i butikken på Smøla der mange turister tar turen innom.

- Mange dumper nok litt tilfeldig borti tareproduktene, vi har fått gode tilbakemeldinger og flere kommer tilbake for å kjøpe mer, så det tar vi som et godt signal.

Øyvind tror at den økte interessen kommer av at tare er en ny trend og at råvaren har fått drahjelp fra sushi. Ikke alle vet hvordan de skal bruke tare i mat, da har Øyvind mange gode tips og har utviklet et lite oppskriftshefte som er et godt bidrag til opplæring av konsumentene.

I tillegg til nettbutikk og egen butikk selges Umare gjennom spesialbutikker. De som skal besøke Matstreif i Oslo 22.sept har muligheten til å se nærmere på produktene da Øyvind skal delta på fellesstanden til Smøla nærings- og kultursenter.

Øyvind Grøvdal har et langsiktig perspektiv for oppbygging av bedriften. Markedet er purungt og det er behov for mye jobbing. Grøvdal er optimistisk og har stor tro på at tare er en del av framtidens mat som flere vil ta inn på kjøkkenet etter hvert.

RECENT POST
  • Facebook Social Icon